Kiedy opłaca się korzystać z outsourcingu IT?

outsourcing IT

Background image of male hands typing on keyboard while working on computer code in IT development studio, copy space

Outsourcing IT poleca się głównie tym firmom, które nie chcą tworzyć własnego działu informatycznego, oczekują jednak profesjonalnej obsługi w tym zakresie. Czy takie rozwiązanie jest rzeczywiście tańsze od własnych pracowników?

Jakie usługi są potrzebne?

Obsługa informatyczna firmy obejmuje zwykle kilka różnych obszarów i dla jednej osoby to zdecydowanie za szeroki zakres obowiązków. Skoro zaś jeden informatyk nie wystarczy, potrzebny jest cały dział, a to już znacznie poważniejszy wydatek dla firmy. Jest i inny problem – niektórzy pracownicy działu IT mogą być przydatni tak naprawdę tylko przez kilka dni w miesiącu albo nawet rzadziej, co stawia pod znakiem zapytania zasadność ich stałego zatrudnienia.

outsourcingu IT, oferowanym przez firmę Enicom, jest to rozwiązane inaczej. Klient zamawia po prostu konkretny pakiet usług informatycznych, dostosowany do wielkości i charakteru firmy, dzięki czemu otrzymuje dokładnie takie wsparcie, jakiego w danej chwili potrzebuje. Najczęściej outsourcing obejmuje administrowanie serwerami, nadzór sieci komputerowej, hosting, zarządzanie komputerami i resztą sprzętu. Można też zlecić w ramach outsourcingu aktualizację oprogramowania oraz wdrożenia IT, prócz tego w razie awarii szybko pojawia się odpowiedni specjalista, który rozwiąże problem.

Dlaczego outsourcing jest lepszy od pogotowia komputerowego?

Outsourcing to stała współpraca, a więc i stałe opłaty związane z realizacją usługi. Wiele firm próbuje na tym oszczędzić, wynajmując firmę IT jedynie w nagłych przypadkach, gdy coś się popsuje. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ pogotowie komputerowe nie zawsze jest w stanie od razu zająć się nowym zleceniem, czyli firmie grozi przestój i związane z tym straty finansowe, a rozwiązywanie problemów od ręki zazwyczaj wiąże się z wyższą stawką. Jest i inne ryzyko – nie ma pewności, że pracownicy pogotowia faktycznie znają się na rzeczy i są godni zaufania.

Czy dużym firmom też się to opłaca?

Dużej korporacji na pewno jest znacznie łatwiej stworzyć własny dział IT, ale i tak wiele firm z tego rezygnuje wybierając outsourcing, przynajmniej dla niektórych zadań. Podsumowując wszystkie wydatki, outsourcing wychodzi taniej – nie płaci się pensji, nie organizuje szkoleń, nie ma urlopów, chorobowego czy sytuacji, gdy nagle starego pracownika trzeba zastąpić kimś nowym.