Te małe elementy zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy

ciężarki do kół

Nierównomierne rozłożenie obciążenia na szerokości koła koryguje się poprzez umieszczenie mas kompensacyjnych na obręczach zewnętrznych i wewnętrznych. W tym celu stosuje się ciężarki wyważające o odpowiedniej masie, które mocuje się do tarczy w określonych miejscach. Zastosowanie tych elementów pozwala na zminimalizowanie drgań, zużycia elementów zawieszenia, układu kierowniczego pojazdu oraz opon. Statyczne i dynamiczne wyważanie kół jest wykonywane na specjalnych maszynach. Ta procedura ma na celu przesunięcie rzeczywistego środka masy jak najbliżej środka geometrycznego.

Ciężarki do kół: rodzaje

Jeśli czujesz wibracje samochodu podczas jazdy, bicia kierownicy – najczęściej przyczyną jest niewyważenie kół, jest to niebezpieczne ze względu na przyspieszone zużycie opon. Aby wykluczyć taką sytuację, stosuje się ciężarki do kół wyważające, które pozwalają przywrócić równowagę kołom pojazdu. Ciężarki wyważające są montowane na krawędzi obręczy. W przypadku tarcz odlewanych i stalowych rodzaje ciężarków będą się różnić; na dyskach ze stopów lekkich ciężarki są instalowane na taśmie samoprzylepnej. Nie jest trudno kupić odpowiednie ciężarki do montażu opon, na rynku motoryzacyjnym jest szeroki wybór tych produktów. Głównym celem odważników wyważających jest wyeliminowanie niewyważenia. Produkty te są wykonane z metalu o dużej gęstości właściwej. Jakiś czas temu do produkcji ciężarków do opon używano ołowiu. Obecnie stosowane są następujące materiały :

  • Stal,
  • cynk.

Zdecydowano się zrezygnować z ołowiu w produkcji ciężarków wyważających ze względu na fakt, że metal ten podczas interakcji z powietrzem i wodą emituje szkodliwe związki. Teraz można kupić obciążnik wyważający wykonany ze stali i cynku, które nie szkodzą one środowisku. Należy jednak zauważyć, że w zależności od sposobu mocowania rozróżnia się kilka typów ciężarków:

  • samoprzylepne ciężarki do opon
  • obciążniki suwaków do tłoczonych (stalowych) tarcz
  • ciężarki do wypełniania kół ze stopów lekkich (odlewane)
  • obciążniki do kół samochodów ciężarowych

Samoprzylepne ciężarki do opon posiadają dwustronną taśmę klejącą, za pomocą której są mocowane. Obciążniki przypinane są przyczepiane i są najbardziej powszechne. Gdy potrzebujemy odpowiednich ciężarków do kół jedynym adresem jest warsztat mechaniczny.

Ciężarki wyważające składają się z dwóch części: korpusu, sprężyny dociskowej (zszywka) lub podstawy samoprzylepnej. Aby zabezpieczyć wymienione metale przed korozją, na ich powierzchnię nakłada się farbę i lakier lub powłokę polimerową (żywicę epoksydową). Korpus ciężarka wyważającego dopasowuje się do kształtu zewnętrznej strony obręczy, aby zapewnić ścisły kontakt z tarczą.

Wyważenie kół: kiedy należy je przeprowadzić?

Zużycie części składowych koła samochodowego może prowadzić do jego niewyważenia – przesunięcia środka masy względem środka obrotu. Jednocześnie w momencie, gdy samochód jest w ruchu, dochodzi do dudnienia (wibracji), co powoduje przedwczesne zużycie zawieszenia, nierównomierne zużycie opon i błędy w sterowaniu. Można tego uniknąć, wykonując prawidłowe wyważenie koła.

Kiedy koło jest niewyważone, mogą wystąpić dwa rodzaje wibracji:

Wzdłużne – dynamiczne niewyważenie, które jest spowodowane niewyważeniem koła na jego szerokości. Im szerszy profil opony, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia tych drgań. Nawet jeśli środek masy pokrywa się ze środkiem obrotu, ale masa jest nierównomiernie rozłożona na szerokości profilu, powoduje to odchylenie osi bezwładności względem osi obrotu i późniejsze pojawienie się wielokierunkowych sił odśrodkowych charakteryzujących wielkość nierównowagi.

Pionowe – nierównowaga statyczna, która występuje, gdy oś obrotu koła jest równoległa do osi bezwładności, ale nie pokrywa się z nią. Dzieje się tak, gdy ciężar jest nierównomiernie rozłożony na obwodzie. W efekcie podczas jazdy koło „podskakuje”.

Osiągnięcie idealnego wyważenia kół jest prawie niemożliwe, ale istnieją wskaźniki niewyważenia i bicia, które mają niewielki wpływ na osiągi i dlatego są uważane za akceptowalne. Aby określić wielkość i wyeliminować odchylenia przekraczające normę, stosuje się trzy rodzaje wyważania:

Na stanowisku (maszynie) – wykonywane przy demontażu koła.

Automatyczny – realizowany za pomocą specjalnych proszków lub granulatów. Wlewane są do wnętrza opony, gdzie pod działaniem siły odśrodkowej są rozprowadzane, wyważając koło. W praktyce takie wyważenie nie zapewnia dużej wydajności, ale jest opcją bardziej budżetową, gdyż nie wymaga testów na stanowisku.

Diagnostykę należy przeprowadzić zarówno dla nowych, jak i używanych pojazdów. Jednocześnie, pomimo tego, że nierównowaga wzdłuż tylnej osi nie jest tak wyraźna, ważne jest, aby wyważać wszystkie koła. Istnieje wiele opinii na temat częstotliwości wyważania kół. Za optymalną częstotliwość uważa się co najmniej raz w roku (lub co 10 000 kilometrów). Wyważanie kół warto też przeprowadzić:

  • przy zmianie kół na nowe;
  • wymiana opon (gumy), w tym zmiana sezonowa;
  • gdy koło uderzyło i wpadło do dołu, co prowadzi do odkształcenia tarczy;
  • gdy następuje bicie w układzie kierowniczym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.