Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – najczęściej zadawane pytania

Prawie każdy słyszał o odszkodowaniach, z których skorzystać można w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu. Niestety mało kto wie, jak można zawalczyć o ich uzyskanie. Oto najczęściej zadawane pytania na ten temat, których odpowiedzi mogą pomóc uzyskać odszkodowanie tym, którzy nie mają pojęcia jak się za to zabrać.
Loty odwołane przez pandemię koronawirusa a odszkodowania
Ponieważ pandemia koronawirusa jest sytuacją nadzwyczajną, która z zaskoczenia sparaliżowała działanie gospodarki w większości krajów świata, odszkodowania z tytułu odwołanych z jej powodów lotów zgodnie z rozporządzeniem EU 261/04 nie należą się podróżującym. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której cała masa firm lotniczych byłaby zmuszona do wypłacania środków podróżnym, gdy nie miały one żadnego wpływu na zaistniałą sytuację i nie były w stanie jej zmienić.
Odszkodowanie to jednak coś zupełnie innego niż zwrot poniesionych kosztów. Podróżny, który zakupił swój bilet na samolot, a później nie mógł z niego skorzystać, powinien otrzymać zwrot zapłaconej kwoty w formie gotówki lub ewentualnie za porozumieniem stron, w formie bonu do wykorzystania na lot w innym terminie.
Więcej na temat odszkodowań i zwrotów w aktualnej światowej sytuacji, jak i poza nią, przedstawiają poradniki odzyskiwania odszkodowań na AirCashBack.com.
Kiedy pasażerowi lotu przysługuje odszkodowanie?
Standardowe warunki przydzielania odszkodowań mogą różnić się między sobą zależnie od wybranych linii lotniczych. Trzy najczęstsze sytuacje to:
- lot opóźniony o ponad 3 godziny;
- lot całkowicie odwołany;
- niewpuszczenie podróżnego na pokład samolotu z winy linii lotniczych.
Jaka jest wysokość odszkodowań?
Na terenie Unii Europejskiej kwota odszkodowania waha się w granicach 250 do 600 euro.
Kiedy mowa o locie na trasie nieprzekraczającej 1500 kilometrów, odszkodowanie wyniesie 250 euro na osobę.
Za lot, którego trasa wyniesie więcej niż 1500 kilometrów, lecz mniej niż 3500 kilometrów, kwota ta równa będzie 400 euro na osobę. Jeśli lot nie wykraczał poza granice Unii Europejskiej, nawet gdy jego trasa przekroczyła podane tu granice, odszkodowanie również wyniesie maksymalnie 400 euro.
Dla lotów powyżej 3500 kilometrów wykraczających poza granice Unii Europejskiej, suma odszkodowania wyniesie 600 euro dla jednej podróżującej osoby.
Co zrobić, aby uzyskać należne odszkodowanie za lot?
Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest zachowanie biletu lub karty pokładowej. To one posłużą jako dowód w całej sprawie, zatem wyrzucenie ich może skutkować brakiem wypłaty należnego odszkodowania.
Kolejnym ważnym punktem jest ustalenie oficjalnej przyczyny opóźnienia lub odwołania lotu. Informację taką do informacji podróżnych powinny podać linie lotnicze.
Teraz czas na sprawdzenie, czy w konkretnej sytuacji można liczyć na przysługujące odszkodowanie. Gdy będzie się mieć już w tej kwestii pewność, lepiej wziąć się od razu do działania. Odłożenie tego o parę dni, tygodni, a później miesięcy, może poskutkować przedawnieniem się sprawy.
Ostatnim krokiem jest zgłoszenie szkody do linii lotniczych. Można zrobić to samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalisty, który ułatwi przejście przez cały ten proces.