Czym właściwie jest marketing?
Przy zakładaniu firmy należy wziąć pod uwagę wiele aspektów. Jednym z bardziej istotnych elementów jest marketing oraz wszystkie jego składowe części. To właśnie dzięki marketingowi przedsiębiorstwo dociera do potencjalnych klientów oraz poprawia sprzedaż.
Marketing i jego rodzaje
„Marketing jest sztuką sprzedawania produktów za pomocą kreowania, promocji oraz dostarczania towarów/usług konsumentom i organizacjom” (Philip Kotler).
Pojęcie marketingu jest bardzo szerokie, a jego głównym celem jest jak zwiększenie sprzedaży oraz dotarcie do jak największej liczby klientów. Definicja jest bardzo ogólna, dlatego firmy indywidualnie dobierają działania marketingowe do swoich potrzeb. To sprawia, że marketing jest przedstawiany w bardzo unikalny sposób, a jego efekty towarzyszą nam na każdym kroku.
Branża marketingowa wciąż się rozwija, skutkując pojawianiem się nowych rodzajów marketingu. Jest to ściśle zależne od postępu cyfryzacji.
Najłatwiej przyswajalny podział rozróżnia marketing na internetowy oraz tradycyjny
Do odłamów marketingu internetowego zaliczamy te wymienione poniżej.
- Social-media marketing – zorientowane na cel działania na portalach społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Youtube itd.), angażujące użytkowników oraz zachęcające do skorzystania z proponowanych produktów/usług.
- Content marketing – tzw. marketing treści, polegający na tworzeniu atrakcyjnych oraz merytorycznych treści, które wpływają na budowanie eksperckiego wizerunku marki oraz ułatwiają pozycjonowanie strony internetowej.
- Marketing szeptany (buzz marketing) – powszechnie stosowany na forach internetowych, jego celem jest wzbudzenie tematycznej dyskusji, która ma promować daną ofertę.
- Remarketing – rodzaj marketingu, którego działanie polega na wyświetlaniu się reklam osobom, które wcześniej były na stronie oraz miały pierwszy kontakt z marką
- SEM – jest to marketing w wyszukiwarkach internetowych, złożony z dwóch podstawowych elementów: SEO oraz PPC. SEO polega na optymalizacji strony pod kątem algorytmów wyszukiwarek, by zwiększyć jej pozycjonowanie oraz generować ruch organiczny. Celem PPC jest wyświetlanie reklam przy pomocy platformy Google Ads, by przyciągać klientów i kreować ruch płatny
- Marketing tradycyjny (inaczej klasyczny), do którego zalicza się techniki „off-line”, czyli te, które były powszechne przed wynalezieniem Internetu, a więc np. roznoszenie ulotek, reklama w gazecie oraz…
- Marketing sensoryczny – jego celem jest zaangażowanie zmysłów, które budzą skojarzenia z daną marką. Najpopularniejsze odmiany to audiomarketing (słuch) i aromamarketing (zapach).
- Marketing sportowy – wykorzystuje sponsoring związany z działalnością sportową, np. wyświetlanie reklam podczas danego wydarzenia, umieszczenie marki na banerze, zaangażowanie sportowców do reklamowania danego produktu.
- Shopper marketing – ma miejsce bezpośrednio w sklepie. Celem jest przekonanie potencjalnych konsumentów, którzy znajdują się w punkcie sprzedaży, do zakupów.
Podział marketingu ze względu na sposób dotarcia do grupy docelowej
Powyżej zostały przedstawione odmiany marketingu w zależności od wykorzystywanego medium, ale warto także zwrócić uwagę na podział pod względem dotarcia do grupy docelowej.
- Inbound marketing (ang. marketing przychodzący) – jego celem jest stworzenie wartości, którą odbiorcy sami namierzą. Przykładem mogą być merytoryczne infografiki, webinary oraz artykuły blogowe. Takie działania wzbudzają zainteresowanie w potencjalnych klientach, którzy, poznawszy się już na materiałach, są bardziej skłonni dokonać zakupów.
- Outbound marketing (ang. marketing wychodzący) – jego celem jest wyświetlanie reklam wbrew woli odbiorców. Przykładem są reklamy TV, banery reklamowe, kampanie w Google Ads. Jest to metoda, która pozwala szybciej dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców, lecz konwersja w tym przypadku jest zazwyczaj niższa.
Więcej informacji o inbound i outbound marketingu znajdziesz na blogu agencji Content Writer.
Który rodzaj marketingu wybrać?
Nie da się jasno określić odpowiedzi na to pytanie. Warto w tym celu dogłębnie przeanalizować branżę, grupę docelową, zasoby firmy (rozpoznawalność marki itd.) oraz budżet na działania marketingowe. Każdy ma istotny wpływ na uruchomienie właściwej strategii marketingowej.