Mayday – co to znaczy i jak używać tego zwrotu?

szkolenie żeglarskie

W radiotelegrafii korzysta się z sygnału SOS jednak w łączności radiotelefonicznej i teleksowej, a mówiąc prościej, najczęściej w żegludze wykorzystuje się komunikat Mayday. Wypowiedziany przez żeglarza czy członka załogi przez radio, niesie informacje o bezpośrednim zagrożeniu życia.

Mayday w żegludze – kiedy się go używa

Mayday to komunikat, którego używa się tylko i wyłącznie wtedy, gdy chce się zasygnalizować bezpośrednie zagrożenie życia ludzi przebywających aktualnie na pokładzie statku wodnego lub powietrznego (nawet kosmicznego), dziś jednak o żegludze, więc skupmy się na wodnych. Należy zaznaczyć, że jest pewien schemat, który mówi o tym, jak powinno się go wypowiadać i, jakie informacje podawać podczas przekazywania komunikatu.

Najważniejsza i główna zasada to wypowiedzenie tego słowa trzykrotnie, czyli „mayday, mayday, mayday”. Na tym się jednak nie kończy, bo po komunikacie podaje się także charakterystyczne znaki rozpoznawcze statku (na przykład czerwona sterburta), jego pozycję, a także powód zgłoszenia. 

Komunikat nie może być nadany bez powodu, korzysta się z niego tylko i wyłącznie w dramatycznych sytuacjach. Dlatego jedynym usprawiedliwieniem zgłoszenia zawsze jest zagrożenie życia człowieka. Dla żeglugi będzie to na przykład wybuch lub pożar na statku czy konieczność jego opuszczenia, gdy ten tonie. W lotnictwie i żegludze jest jeszcze jeden komunikat o mniejszej sile, którego używa się, gdy życie załogi czy pasażerów nie jest bezpośrednio zagrożone, to sygnał pan-pan.

Określenie to wywodzi się z języka francuskiego i dosłownie oznacza defekt (panne). Ten rodzaj komunikatu stosuje się najczęściej, aby wyrazić chęć wezwania pomocy lekarskiej, uzyskania porady lekarskiej czy przy w przypadku, gdy jeden z członków załogi lub pasażer wypadnie za burtę. Więcej o komunikacie pan-pan, ale także szereg dodatkowych informacji o mayday na FairWinds

kursy żeglarskie

Praktyczny poradnik zastosowania komunikatu mayday

Znaczenie słowa mayday, jak mogłeś się dowiedzieć z poprzednich akapitów, jest bardzo konkretne, a sam komunikat używany tylko w określonych sytuacjach. Jak dokładnie przebiega? Przykład poniżej:

W pierwszej kolejności wybieramy kanał ratunkowy i trzykrotnie powtarzamy słowo „mayday”. Następny krok to podanie szczegółów wezwania, a więc kto udziela pomocy i dlaczego. Koniecznie podaj swoją pozycję, czyli odczyt GPS lub współrzędne z mapy, możesz także dodać dane najbliższej pławy, którą mijałeś lub masz w zasięgu wzroku. Przydatna będzie tak naprawdę każda informacja, nawet ta o najbliższej latarni morskiej.

Gdy wymienisz najważniejsze dane o położeniu, przyjdzie czas na podanie powodu nadawania sygnału „mayday”, a także rodzaju oczekiwanej pomocy. Po wymienieniu informacji poczekaj na potwierdzenie odebrania sygnału, zwykle trwa to do 4 minut. Gdy nikt się nie odezwie, ponawiasz procedurę.

Historia słowa mayday

Po raz pierwszy słowa „mayday” użył Pan Frederick Stanley Mockford, radiooficer, który pracował na lotnisku Croydon w Londynie, a było to w roku 1923. Człowiek ten został poproszony o znalezienie wyrazu, które byłoby zrozumiałe przez wszystkich pilotów i ludzi pracujących na lądzie. Pan Frederick zdecydował się na „mayday” z francuskiego „m’aider”, czyli „Pomóż mi”.

Oczywiście nieco zmodyfikował wymowę tego komunikatu, aby była łatwiejsza do wymówienia dla anglojęzycznych pilotów i radiooficerów. Nic więc dziwnego, że dla wielu ludzi słowo „mayday” wciąż kojarzy się z językiem angielskim, szczególnie że dwa człony komunikatu, may oraz day da się logicznie przetłumaczyć na ten język.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.